Mieszkańcy Pomorza Zachodniego korzystają z szans wynikających z unijnego członkostwa, jak i praktycznie działają na rzecz rozwoju Euroregionu Pomerania i Regionu Morza Bałtyckiego. Województwo od wielu lat może się chwalić szeroką współpracą z wieloma partnerami zagranicznymi, która przynosi wymierne efekty, tak inwestycyjne, jak i dotykające wrażliwej sfery kontaktów międzyludzkich.
Uczestnictwo we Wspólnym Europejskim Rynku dało kolejny, duży impuls zachodniopomorskiej przedsiębiorczości. Do dotychczasowych atutów regionu, jakim są: gospodarka morska i rolnictwo, dodajemy obecnie unikatowe warunki przyrodnicze, stwarzające znakomite możliwości dla rozwoju sektora turystyki, w tym usług uzdrowiskowych. Rozwój gospodarki wspierany jest przez zachodniopomorskie samorządy, które w sposób aktywny zabiegają o nowych inwestorów, stwarzając im atrakcyjne warunki do prowadzenia biznesu, m.in. w ramach stref ekonomicznych. Mając świadomość, iż gospodarka nie może sprawnie funkcjonować w infrastrukturalnej próżni, zabiegamy nie tylko o rozwój regionalnej sieci dróg i lotnisk, ale także o wykorzystanie naturalnej drogi wodnej jaką jest Odra, jako osi rozwoju dla całego pasa przygranicznego. Zachodniopomorskie, piąte co do wielkości spośród 16 województw Polski, leży w sercu Europy, łącząc poprzez system dróg międzynarodowych jej północ z południem (Skandynawia – Zachodniopomorskie – Praga) oraz zachód ze wschodem (Berlin – Zachodniopomorskie – Gdańsk – St. Petersburg). Oknem na świat oprócz portów morskich jest międzynarodowe lotnisko w Goleniowie (około 30 km od Szczecina) oraz lotnisko w Berlinie (około 130 km od Szczecina).Szczecin, liczący ok. 400 000 mieszkańców (24,4% populacji regionu) tworzy wraz z sąsiednimi gminami Szczeciński Obszar Metropolitalny, który pretenduje do bycia jednym z najbardziej konkurencyjnych regionów w Europie. Oferujemy dostęp do dobrze wykwalifikowanej kadry – ponad 70 000 studentów studiujących na 19 uczelniach wyższych i ok. 17 000 absolwentów rocznie. W części północno-wschodniej regionu dominuje liczący ok. 108 tys. mieszkańców Koszalin. Największymi ośrodkami regionalnymi Zachodniopomorskiego są ponadto: Stargard Szczeciński – ok. 71 tys., Kołobrzeg – ok. 45 tys., Świnoujście – ok. 41 tys., Szczecinek – ok. 39 tys. i Police – ok. 35 tys. mieszkańców.
W województwie zachodniopomorskim jest wytwarzane ok. 4% polskiego PKB. Przemysł województwa skupia ok. 3,4% krajowego zatrudnienia i dostarcza ok. 3,1% ogólnej wartości produkcji sprzedanej przemysłu. Potencjał gospodarczy regionu określa przemysł i – pomimo kryzysu – usługi związane z gospodarką morską. Coraz dynamiczniej rozwijają się handel, turystyka i pozostałe usługi rynkowe, w tym baza rekreacyjna, sanatoryjna i wypoczynkowa. Infrastruktura turystyczna naszego regionu należy do najbardziej rozwiniętych w Polsce. W oparciu o bogate pokłady borowiny i źródła solankowe działają tu znane uzdrowiska: Kołobrzeg, Połczyn-Zdrój, Świnoujście, Kamień Pomorski i Dąbki.
Najlepiej rozwiniętymi branżami przemysłu w województwie są: przemysł energetyczny, elektromaszynowy, chemiczny, drzewno-meblarski, elektroniczny, przetwórstwo rolno-spożywcze. Główne gałęzie przemysłu skoncentrowane są w aglomeracji szczecińskiej. Największymi przedsiębiorstwami, działającymi na terenie województwa są: Zakłady Chemiczne Police, Zespół Elektrowni Dolna Odra, Kronospan. Ze względu na korzystną strukturę agrarną, warunki rozwoju rolnictwa w naszym regionie ocenia się jako lepsze od przeciętnych w kraju. Kondycja rolnictwa poprawia się, stale wzrasta średnia wielkość gospodarstw (ponad dwa razy większa od średniej krajowej). Dobrze rozwinięte jest przetwórstwo rolno-spożywcze. Występują tu prawie wszystkie jego dziedziny: mleczarstwo, cukrownictwo, gorzelnictwo, przetwórstwo mięsa i ziemniaka. Mówiąc o Zachodniopomorskiem nie sposób nie wspomnieć o 4 funkcjonujących tu morskich portach handlowych, w tym o Zespole Portów Szczecin – Świnoujście, położonym najbliżej Oceanu Atlantyckiego ze wszystkich portów krajów Europy Wschodniej, posiadającym terminale przeładunkowe, kontenerowe i pasażerskie, oferującym regularne połączenia z państwami skandynawskimi. W najbliższym czasie planowana jest budowa terminalu przeładunkowego gazu LNG w Świnoujściu. Polska Żegluga Morska i Euro-africa Linie Żeglugowe, to najwięksi armatorzy w Polsce. Za ich pośrednictwem jest realizowane ok. 90% pasażerskiego ruchu promowego i ok. 47% przeładunków w Polsce. Dodatkowo Zachodniopomorskie oferuje dostęp do 11 lokalnych portów bałtyckich oraz 13 przystani rybackich. Możliwości transportu wodnego uzupełniają połączenia śródlądowe poprzez rzekę Odrę z południową częścią Polski, z Berlinem i portami rzecznymi Europy.
W końcu 2009 r. rejestr REGON obejmował 215,1 tys. podmiotów gospodarczych, co plasuje nas na pierwszym miejscu w kraju, jeśli chodzi o ilość firm na 10 tys. mieszkańców. Najwięcej podmiotów koncentruje swoją działalność w handlu i naprawach (26,8%). Znaczny udział w liczbie podmiotów ogółem stanowiły również jednostki zajmujące się obsługą nieruchomości i firm (18,1%), budownictwem (12,0%) oraz przetwórstwem przemysłowym (8,6%).Relatywnie niskie koszty pracy (około 87% średniej krajowej) to jeden z głównych elementów czyniących Zachodniopomorskie atrakcyjnym dla inwestorów zagranicznych. Główne tereny inwestycyjne Zachodniopomorskiego to Szczecin, Koszalin, Goleniów, Stargard Szczeciński, Karlino, Gryfino, Police, Wałcz, Szczecinek, Barlinek, a także inne miejscowości, często oferujące w pełni uzbrojone działki w dogodnych lokalizacjach, przy drogach krajowych i autostradach, z licznymi zwolnieniami podatkowymi.Najwięksi inwestorzy zagraniczni obecni w Zachodniopomorskiem to Cargotec, Bridgestone Corporation, Kronospan Holdings, Swedwood Holding, Sonion Microtronic, Carlsberg Breweries, Royal Greenland, Norhaven, Rieter Automotive, Backer oraz wielu innych, którzy dzięki przychylności władz lokalnych rozpoczęli proces inwestycyjny na terenie województwa.